söndag 31 januari 2016

Försumning och återbetalning

Jag var ut igår med grann tanterna och umgicks på kvällskvisten. Vi hade boka bord på byns nya restaurang och spenderade vår tid där tillsammans. En kacklande hönstgård, men det är riktigt trevligt att få ses utan barn och make. Prata bara sådan saker som både bekymrar och lyfter oss. Maten var god dock alldeles för stor portion för min del och så saknade jag salladen till som vanligt.

Mini tyckte det var orättvist att jag inte skulle vara hemma på lördagkvällen och spendera tiden med henne. Så ikväll fick jag återbetala min frånvaro med lite närvaro i hennes pyssel. Fast inget klister och dyligt utan ikväll gjorde vi hemma gjorda chokladpraliner. Något som verkligen visar hennes intresse för pyssel. Jag gjorde inte så mycket egentligen, utan skar mest av små chokladbitar från de stora blocket, så hon kunde röra ner dom, å fortsätta sin tillverkning.

torsdag 28 januari 2016

vilken ska man välja?

Nu när vi håller på med övervåningens förvarings problematik. Så uppstår så klart alltid flera på vägen. Hade redan en byrå där från början som jag inte var så nöjd med, men som fick stå där tills vidare. Nu jag håller på med denna omorganisering så ska ju den bort. Ev vilja jag ha den kvar och ställa ner den på nedervåningen, men jag vet inte.

Jag har fått en huvudbry som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. På nedervåningen står en liknade dock lite större, men mer använd byrå som har egentligen gjort sitt. Jag vill ju inte sälja någon av dessa men bägge kan inte vara kvar. Och jag kan inte riktigt välja vilken, för båda får tyvärr inte plats. Hmmm ett totalt i-lands problem, men ack så stort för mig.

söndag 10 januari 2016

Förändring sker långsamt

Utrymmet bakom minis dörr har länge varit ett stort problem. Det samlas bara en massa skräp där och hela vardagsrummet uppe är mer eller mindre kaosaktigt. Har varit in på ikea ett par svängar men inte riktigt hittat det vi verkligen söker direkt. Många viljor som ska anpassas till dessutom. Men idag var vi in och skulle ha med oss någon form av förvaring hem!

Så beslöt vi oss för detta i alla fall. Efter som M var med oss så fick hon och maken bestämma dörrarna och jag med personal gick igenom fixade stommen, inredning osv. Nu är den äntligen rensat och inpackad och blev väldigt bra faktiskt. Funderar på en till på den andra sidan fast lägre variant så att dörrknapparna kommer fram. Och ett annat system för dvd förvaringen. Men det tar sig i alla fall.

söndag 13 december 2015

Våran resa

Flygplanet, här går vi av planet och in i gaten.

I somras så har vi haft väldigt mycket att stå i. Makens jobb skulle flyttas och sånt innebär ju en hel del jobb utöver allt annat. Har tagit ganska hårt på både mig och maken, denna flytt. Jag har lobbat i säkert 14 år på utlandsresa för våran familj, utan någon sikte åt de hållet. Men plötsligt i svagt ögonblick började maken prata om detta och goolade runt på vart. Och så fort han hittat ett bra resmål, åkte vi till ticket i Gränby och beställde resan. Lika bra att passa på, för tänk om han skulle ångra sig, för vi alla andra vill ju åka!

Det blev Kap Verde, i början på december för vår del. Skulle vara en aningen varmare än Grand Canaria, lovade ticket personalen. Väl hemma så berättade vi för barnen om resan och det vart ett sådant liv och de skulle bestämmas vart i planet vi skulle sitta. Vem som skulle sova var i hotellrummet, dom började plocka fram packningen osv. Så vi fick dra i handbromsen och la tal förbud om denna resan tills vi kommit in i slutet av nov.

Nu i skrivande stund har vi varit hemma på svenskmark och hunnit smälta våran upplevelse som enligt mig var helt fantastiskt. Vi anlände tidigt på Arlanda ca 05 en onsdags morgon, barnen var trött men uppspelta. Planet skulle taxa ut ca 07:15 för vår del, vilket blev en aningen lite senare. Jag satt med dom 2 äldsta och maken med mini bakom oss. Det var riktigt nervösa 3 barn vi hade med oss, för detta är ju deras första flygning. Så när vi åker ut på startbanan ser jag lite lätta svettpärlor på min sons panna. Pratar med honom hela tiden och berättar vad som ska hända nu

När väl planet var i luften vilket ju går ganska fort. Så började kapten prata och berätta om våran resfärd, vädret och vad som händer här näst. Kabinpersonalen kom med drinkvagnen och sedan med våran frukost. Vi passade på att köpa hörlurar till barnen så dom kunde hänga med på de filmer som strax skulle visas. Vårat flygbolag mellan landade på Gran Canaria, innan vi var framme, där var vädret soligt och 23 grader varmt. KapVerde var betydligt varmare, hela 28 grader hade vi när vi äntligen fick gå ner och kliva ur planet.

Barnens mat ombord, som var mycket godare än våran.

Väl framme på hotellet så checkade vi in och plockade i ordning lite saker och bestämde vilka som skulle sova var i vilka rum. Vårat rum var 2 st med en dörr i mellan, så barnen sov i ena rummet och vi i de andra. Vi följde med på guideningen runt hotellet innan barnen bestämde sig för att hoppa ner i poolen innan middagen.

Vårat hotell, 4 stjärnigt.

Vi hade beställt all inklusive vilket betyder att det vara bara att hämta mat och dryck när som typ, vilket gjordes av äldsta. Var nog han som utnyttjade de mest, nästa gång ska vi nog bara köra frukost å middag. Maten i den stora salen var fantastiskt, fanns färsk fiskrätt, lite kött, mycket vegetarisk och massvis med frukt. Under denna vecka har nog mina barn aldrig drycket så mycket läsk, som nu :-) Ett väldigt fint ställe, fint hotell och väldigt service inriktad personal. Dock så finns det inte så mycket att hitta på för barn på Kap Verde.

Härliga vågor att bada i.

Vi badade i havet som var ganska varmt, ca 26 grader hade vi. Vågorna var riktigt härliga och roliga att hoppa i. Sandstranden är precis som i en dröm, flera km långa härlig och massvis med vackra snäckor. Tror mini höll på bli tokig på allt samlande alla var ju så fina och alla kom med hem också.

Fantastisk sandstrand.

Personalen hade kvälls shower varje dag, fantastisk uppvisning med dans i från olika kulturer.

Vi var ute på en guidetur med jeep på 4,5 timme långt resa. Där vi fick se citron hajar, valar som lekte och deras stora turist pärlor att se så klart. Ett väldigt torrt, blåsigt och ganska fattigt land men under uppbyggnad så klart. De som berörde oss mest var nog alla djuren som sprang lösa omkring, magra hundar och katter. Och att dom bara släppte saker omkring sig, låg massvis med glas splitter, trasiga fiskenät osv. Hoppas verkligen att dom får hjälp med att ta vara på sin natur, för den var fantastisk. Nästa gång jag återvänder kommer nog inte barnen vara med om så då mycket äldre.

Ett bra och lugnt ställe för snorkling, samt en plats där turister kan köpa egen bostad här.

Deras hamnstad, inte så stor men väldigt betydelsefull.

söndag 25 oktober 2015

Nya maskiner...

Frostar av våran frys i skrivande stund, ett enormt tråkigt göromål men ack så nödvändigt ändå. Har fått via jobbet stora frigolit lådor som passa utmärkt för denna aktivitet. Var inte så länge sedan jag gjorde detta sist. Och vetskapen om att vi skulle behöva ny frys och kylskåp är införstått. Dock så tråkig utgift men dock till väldigt nödvändiga saker.

Men när jag sitter och kollar igenom de affärer på nätet som har dessa saker i sitt utbud. Slås jag av den enorma volym förlusten som jag måste byta till mig. Nästan alla frysar och kylskåp är ju så pyttesmå invändiga. Och har jag inte behövt ett extra frysbox så lär det ju ev behövas nu. Jag behöver inte ha en frys som frostar av sig själv, dels för att de blir mindre volym och när den väl går sönder. Vilket alla maskiner gör så småningom så måste du köpa ett helt ny frys för hiskerliga pengar. *suck*

måndag 19 oktober 2015

En fundering och ev ett taget beslut

Jaha, då är vi nästan överäns om att vi är oense? eller kanske står vi på samma plattform äntligen? Jobbar vidare på att komma underfund om åt vilket håll vi ska gå! Många tankar och ideer nu, många beslut som jag ångrat att vi eller jag har tagit. Undrar om man fick en ny chans till att leva om sitt liv, hur skulle det sett ut då, i denna tid vi är i nu?

Går ju inte att fixa direkt. Men frågan hur jag ska korrigerar allt som behövs. Så stora och så avgörande  beslut. *suck* allt krånglar nu för tiden. Blir av med min parkering på jobbet, bilen känns döende, seg förkylning som vägrar ge sig osv. Undrar om jag bara kan ge upp nu? Kasta in handduken och bara säga tack och hej till omvärlden. Är så less just nu!

tisdag 6 oktober 2015

Förbrillt letande

efter mitt pass. Jag vet att mitt ska ligga här någonstans i huset, frågan är ju vart. Imorgon ska vi åka med barnen till polishuset och fixa till dom och då vore det ju bra om mitt finns. Minns inte om jag måste förnya det i år eller nästa, kommer ju inte ihåg.